יום שבת, 10 באפריל 2010

חמלה, גזענות, נשיא פולין המנוח ויום השואה

יום הזיכרון לשואה ולגבורה בפתח.
רק עוד יום וחצי לצפירה. הרבה מחשבות שרצות לי בראש, הרבה תובנות שלקח לי שנה לעבד. לפני שנה עוד הדרכתי קבוצות שהגיעו לזקסנהאוזן, הוא מחנה ריכוז לשעבר בסביבת ברלין, בו התנדבתי. לפעמים אני מנסה לשחזר בראש את מהלך הסיור שלי, בכל פעם בשפה אחרת. לפעמים אני נזכרת בדברים שאמרתי לקבוצות שהדרכתי.
אל תצאו מפה כשאתם בטוחים שאני ישראלית ויהודיה ולכן נמצאת פה רק כי אני שונאת את הגרמנים ורוצה להיות מצבת-עד לחרפתם. אל תצאו מפה כשאתם חושבים שהגרמנים הם מפלצות. אל תצאו מפה כשאתם חושבים שזה לא יכול לקרות שוב.
קבוצות שבדיות הן לא גרמנות, ולא ישראליות. כל קבוצה מגיעה עם רקע, עם ידע אחר, עם ציפיות אחרות.
גם כל מדריך. ואני הגעתי אחת ועזבתי אחרת.
והנה, יומיים לפני יום השואה, מתרסק מטוסו של נשיא פולין, לך קצ'ינסקי. איתו במטוס היו אשתו, וגם חברי פרלמנט, ראש מנגנוני הביטחון, יו"ר הבנק המרכזי. 97 אנשים, נציגי פולין לטקס האזכרה לחללי קאטין, בה טבחו הסובייטים עשרות אלפי קצינים, חיילים ואזרחים פולנים בזמן מלחמת העולם השניה. הטבח בקאטין נזקף לחובת הנאצים עד שנות ה-90, אז נפלת ברית המועצות וחדלו ניסיונות הטיוח מצד הממשל הסובייטי.
במטוס שהתרסק היו גם קרובי משפחה של הנרצחים.


והנה, בעם ישראל למוד הסבל, לא כל הלבבות מתכווצים על מותם של 97 אנשים.
כבר נתקלתי בתגובות המלבבות הבאות:
  • מעשה טוב שקורה ביום השואה. חבל רק שביחד איתו לא יכלו למות עוד כמה מליוני פולנים אנטישמים
  • בסוף הכל כמו בומרנג חוזר. פולנים שיתפו פעולה עם הנאצים...כל כך סימלי שלפני יום השואה דבר כזה קורה...
  • יאללה מגיבים, תפסיקו להתחנף לפולנים! כשאומרים פולין אומרים גטו ורשה!
  • המקרה הזה מסתדר לי טוב...מציק לי כמו יריקה על הריצפה...העונש מזומן ומיד!!!
  • עם כל הצער זה יועיל לזכר הנספים בשואה ויעלה את הסיקורים מאוד
כי היהודי הנרדף הוא מעל לכל. אנחנו לא צריכים שיכאב הלב בשביל אף אחד אחר- אבל שלא יהיה מנהיג מדינה בודד שלא ישלח את אהבתו לישראל ביום השואה.
אנחנו כל כך עסוקים בטרגדיה שלנו, באובססיביות, זורים מלח על הפצעים שלנו ומשתדלים ממש קשה לשמר שלהבת של שנאה במקום שלהבת של זיכרון- עד שלהרבה אנשים לא נשאר מקום לקצת צער לשאר העולם.
לך קצ'ינסקי, נשיא פולין המנוח, לא היה אדם שאני מעריכה במיוחד את דעותיו. שמרן, הומופוב, גזען, קתולי אדוק. הוא מנע את קיומם של מצעדי הגאווה בוורשה כשכיהן כראש העיר, הוא עודד את הלאומניות הפולנית שצוברת תאוצה בשנים האחרונות, הוא הכריז בגאון שהוא בעד חזרה לערכים הקתולים המסורתיים (ואת דעתי על הקתולים נשמור לפעם אחרת). אבל אנטישמי הוא לא היה, מה שהופך את התגובות האלה למגוכחות ומבחילות עוד יותר.
ופולין היא היום מדינה שזרים לא מתקבלים בה בזרועות פתוחות (ונניח בצד את ההסברים ללאומנות הזו שנובעת בין השאר מהיותה של פולין מדינה כבושה מאז הקמתה המחודשת אחרי מלחמת העולם הראשונה ועד לנפילת ברית המועצות), מדינה שבודאי לא הייתי רוצה להיות בה מהגרת, ובעיקר לא הייתי רוצה להיות בה הומוסקסואל.
אבל אני לא אסכים להפוך את זכרם של קורבנות השואה ללעג ולקלס ע"י כך שאעודד גזענות מבחילה שכזו. מה, לשמוח על מותם של יהודי הכפר השכן זה אסור, אבל לשמוח על מותם של 97 פולנים זה מותר?
גזענות היא גזענות. היא אוכלת בכל חלקה טובה, היא משחיתה את החברה כולה. היא מובילה להתנהגות נוראית שאפשר רק להתבייש בה.
אני מתביישת באנשים ששמחים לאידה של פולין.
בואו נבהיר כמה עובדות היסטוריות:
היו פולנים שהיו שותפים של הנאצים, השתתפו בהשמדה, פרעו ביהודים, גזלו רכוש.
אבל הפולנים הם גם העם שלו הכי הרבה חסידי אומות עולם.
ופולין היא אולי המדינה שסבלה הכי הרבה תחת הכיבוש הנאצי- 3.5 מליון אזרחים פולנים לא יהודים נרצחו במחנות ריכוז והשמדה. כמרים, אנשי אקדמיה, אנשי אצולה. הגרמנים ראו בפולנים עבדים בלבד, ולכן לא ראו צורך "לשמור" את הלאומנים והמשכילים.
וכמו בכל עם- האנשים שבשולי החברה, החיות, הפושעים, הם שתופסים את עמדות הכוח במצב כזה, וכשהמיץ של הזבל עולה לשלטון, אין מה להתפלא שהוא עוסק בפעולות מבחילות (לא להתפלא, כן להוקיע. אני לא מגנה על מי שאינו ראוי להגנה, ולא מפחיתה באשמתם של האשמים באמת).

זה מה שאנחנו רוצים להיות? המיץ של הזבל? לשמוח ברחובות על האובדן של עם אחר?
לא תראו אותי שם. מעט חמלה עוד יש בי, אחרי כל החמלה על עמי שלי, כדי לא לשמוח לאידם של אחרים. בודאי שלא לשמוח לאידם של הפולנים על סמך דברים שקרו במלחמת העולם השניה, שעברו יותר מ-60 שנה מאז שהסתיימה.

אני לא מאמינה בשנאה.
ביום השואה, כשכל העולם ישלח את תנחומיו לישראל, תשאלו את עצמכם איך אתם הייתם מרגישים לו הייתם קוראים תגובות שמחה על מות היהודים, ולמה אנחנו חושבים שלנו מותר, ולאף אחד אחר אסור.
אני לא היהודי הנרדף. אני היהודי הבן אדם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה